fbpx

Przedsiębiorca w sieci – poznaj swoje prawa

Na temat ochrony konsumentów w sieci powstało wiele artykułów. Zdecydowanie wzrasta świadomość prawna osób fizycznych korzystających z  Internetu – wiedzą jakie mają prawa i jak je egzekwować.  Warto jednak zwrócić również uwagę na drugą stronę relacji przedsiębiorca – konsument. 

 

Jakie prawa w sieci ma przedsiębiorca korzystający z platform pośredniczących w sprzedaży?

 

W tym kontekście warto zwrócić uwagę na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego z 20 czerwca 2020r. dotyczące sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych, którzy korzystają z usług pośrednictwa internetowego. Rozporządzenie obowiązuje od ponad roku, jednak wciąż natknąć można się na regulaminy platform internetowych, które nie spełniają odpowiednich norm w tym zakresie, pomimo iż jest to obowiązkiem. 

 

Czego tak naprawdę dotyczy rozporządzenie?

 

Głównym celem rozporządzenia była ochrona praw przedsiębiorców, czyli profesjonalistów – mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, którzy korzystają z różnych platform internetowych, za pośrednictwem których świadczą usługi dla swoich klientów. Wprowadza ono jasne i czytelne warunki funkcjonowania platform takich jak Amazon, Allegro, Instagram, czy Facebook, a przede wszystkim zabezpiecza małych przedsiębiorców przed swobodną zmianą warunków korzystania z nich. Ponadto regulacje mają także chronić przedsiębiorców przez sytuacją, w której właściciele tych serwisów narzucali niejasne warunki i nie do końca uczciwe. 

 

Częstym przykładem takich działań było zawieszanie, czy zamykanie kont bez podania jasnych wytycznych i wyjaśnień, co skutecznie uniemożliwiało prowadzenie działalności. 

 

W jaki sposób rozporządzenie chroni przedsiębiorców?

 

Najważniejsze założenia, które znalazły się w rozporządzeniu to:

 

– dostawcy usług mają obowiązek jasnego i precyzyjnego określania warunków korzystania z usług, które dotyczy zwłaszcza wspomnianego zawieszania i zamykania kont. Od dnia wejścia w życie rozporządzenia właściciel portalu musi wydać przedsiębiorcy ostrzeżenia na 30 dni przed planowanym zawieszeniem, a w momencie nieodniesienia się do wyjaśnień zawartych w ostrzeżeniu, w chwili zamknięcia czy zawieszenia musi pojawić się obszerne wyjaśnienie i uzasadnienie;

– dostawcy są zobowiązani do informowania o zmianach w regulaminie co najmniej 15 dni przed planowaną zmianą. Jeśli zmiany będą wymagały od przedsiębiorcy podjęcia działań, by dostosować się do nowych wymogów, ta informacja powinna pojawić się odpowiednio wcześniej;

 

Co ważne, zmiany dotyczące przedsiębiorców muszą być zapisane na trwałych nośnikach – mogą to być wersje papierowe, pendrive, płyta CD czy wiadomość e-mail. Do tej pory brak jednoznacznych wymogów powodował, że profesjonaliści często nie miel szans na zapoznanie się ze zmianami. 

 

Pozasądowe rozstrzyganie sporów, czyli rzeczywista ochrona przedsiębiorcy w sieci 

 

Unijne rozporządzenie wyposaża przedsiębiorców w narzędzia umożliwiające im na realne dochodzenie swoich praw. Przede wszystkim zaś poprzez możliwość składania skarg i reklamacji do dostawców platform. Do tej pory przedsiębiorcy mieli możliwość jedynie założenia sprawy w sądzie, co wiązało się z długim okresem oczekiwania na rozstrzygnięcie i sporymi kosztami. 

 

Obecnie ustawodawca unijny nakazał dostawcom platform sprzedażowych wdrożenie wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg i wniosków dedykowanego właśnie przedsiębiorcom. Co więcej, dostawca musi także informować, w sposób jasny i przejrzysty, jak działa ten system – a także o ilości rozpoznanych spraw, sposobie i terminie ich załatwienia. Rozporządzenie zabezpiecza również przedsiębiorców przed sytuacjami, w których dostawcy usług wprowadzą postanowienia sprzeczne z prawem – takie będą traktowane jak nieobowiązujące. 

 

Stosowanie rozporządzenia ma być monitorowane przez Komisję Europejską. Będzie ona również śledzić relacje pomiędzy użytkownikami biznesowymi a administratorami platform internetowych. Samo rozporządzenie będzie z pewnością wymagało doprecyzowania. 

 

Potrzebujesz prawnej pomocy? Zapoznaj się z naszą ofertą dotyczącą klientów biznesowych.

Autor /

natalia@wlochklis.pl

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Radca prawny od 2015 roku. Wielokrotnie doradzała i konsultowała wdrożenie oprogramowań komputerowych w zakresie opracowania, negocjowania oraz nadzorowania wykonania umów wdrożeniowych.

Holler Box